Team Collaboration

I privatmarkedet er det på verdensbasis nå flere som bruker meldingsplattformer som WhatsApp enn sosiale nettverk som Facebook og Twitter. Forklaringen er trolig at samtalene i meldingskanalene både er mer private og real-time, og at chatplattformene gir brukerne mer kontroll over hvordan innhold deles. Denne trenden utnyttet startup-selskapet Slack da de i 2013 lanserte sin Chat-app for bedrifter. Siden da har mange andre selskaper hevet seg på bølgen. Men der hvor Workplace og Yammer har sin styrke som sosiale nettverk på tvers i en bedrift, har løsninger som Slack og Microsoft Teams sin største styrke i samhandling i mindre team.

 

Slack

Startup-selskapet Slack sin misjon er «to make your working life simpler, more pleasant and more productive”. Basert på tilbakemeldingene fra sine brukere, nå mer enn 12 millioner, har de i stor grad lykkes. Kjernen i Slack er rask, enkel og lekende chat via såkalte kanaler. Slack er særlig populær innenfor IT og i kreative miljøer, men satser også på større bedrifter via sin nye plattform Slack for Enterprises. Slack har støtte for integrasjon med mer enn 1.500 applikasjoner, og har nylig også lansert integrasjon med email og kalender, både i forhold til Gmail og Outlook.

 

Microsoft Teams

Microsoft sin ambisjon er å være den ledende aktøren innenfor den digitale arbeidsplassen, og lanserte derfor for to år siden en Slack-konkurrent: Microsoft Teams. Teams er også blitt en «hub» for samhandling innenfor Office 365. Med sin tette integrasjon med SharePoint Team Sites og tilhørende dokumentbiblioteker er Teams på mange måter blitt en alternativ vei til SharePoint-filer for brukere som sliter med brukergrensesnittet eller funksjonaliteten i SharePoint. På samme måte som i Slack, så skjer kommunikasjonen i Teams gjennom kanalbasert dialog og chat. Den interne brukerkonflikten i forhold til Yammer er på mange måter løst, ved at Yammer er best egnet for «den store samtalen» på tvers av team og avdelinger mens Teams er best i forhold til «den lille samtalen» i teams.

Google Hangouts Chat

Google Hangouts Chat er Google sitt Team Collaboration-tilbud, mens Google Hangouts Meet er løsningen for videokonferanser. Som i tilfellet Microsoft Teams er det en tett integrasjon mellom Hangouts Chat og morselskapets

andre verktøy, som for eksempel tekstbehandling, kalender og dokumenter. Hangouts Chat støtter også integrasjon med tredjepartsverktøy som Salesforce og Jira. Google har også fremhevet verdien av kunstig intelligens og boter i Hangouts Chat.

Cisco Webex

Etter å ha vært gjennom ulike teknologskifter og rebranding av ulike løsninger, ser Cisco ut til å ha landet på Webex som sin merkevare for samhandling, både i forhold til samhandling i grupper og i forhold til videokonferanser. Tilsynelatende har Cisco en mindre kraftig samhandlingsplattform enn Slack eller Microsoft. Men – det mange da glemmer – er at Cisco har absolutt de fleste videobaserte endepunkter på jobben. Dette gir Cisco en mulighet til å være aktivt til stede når bedriftene velger sitt «conversional interfaces». Men er de det?

Er krigen over?

I det offentlige ordskiftet oppfatter nok de fleste at Team Collaboration er en kamp mellom Microsoft Teams og Slack, og hvor de fleste allerede har delt ut medaljene til Microsoft. Vi er slett ikke sikker på at det er tilfellet. Innenfor dette området, Team Collaboration, har vi identifisert over 40 tilbydere, mens antallet tilbydere innenfor et nærliggende område, sosiale nettverk, kan telles på én hånd. Vi tror derfor fortsatt det er rom for innovasjon og konkurranse innenfor Team Collaboration. Vi tror heller ikke det er sikkert at Slack og Teams sin strategi for øyeblikket, integrasjon med flest mulig applikasjoner, vil bli den endelige vinnermelodien.

Asynkron kommunikasjon

Ja, vi vet det. Begrepet asynkron kommunikasjon kommer ikke til å få noen til å gå opp på barrikadene. Men til forskjell fra real time, eller sanntids kommunikasjon, så representerer asynkron kommunikasjon en mulighet til å skille mellom når en melding sendes, og når en melding mottas og må behandles. De største tilhengerne av asynkron kommunikasjon i øyeblikket er remote workers, rett og slett fordi real-time kommunikasjon ofte ikke er mulig dersom man befinner seg i ulike tidssoner. Men asynkron dialog gjør det også mulig å slippe unna en stresset tidslinje og til å ta tak i arbeidsoppgaver etter eget tempo. Vi oppfordrer deg derfor til å sjekke ut asynkrone plattformer som Twist, Threads og Tipi.

Videokonferanser

Jo bedre båndbredde og jo bedre verktøy, jo flere bedrifter tar i bruk videokonferanser, og sparer dermed både tid og penger på reiser. Samtidig er videokonferanser fleksible å gjennomføre, forutsatt at man tar til seg de grunnleggende tipsene for å komme i gang. Både Slack, Microsoft, Google og Workplace har videokonferanser innebygget i sine plattformer. Men etter hvert som disse plattformene har utvidet sin funksjonalitet, har det åpnet seg et rom for mer dedikerte tilbydere som bl.a. Zoom og BlueJeans eller som norske Whereby. Disse kan også brukes sammen med samhandlingsplattformer som Slack, Teams og Workplace, og dermed erstatte de innebyggede videoløsningene.

© 2020 av The New Company. Personvernerklæring.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn - Grey Circle