Våre

 Rapporter 

  • Morten Myrstad

Slik kommer du i gang med Breakout Rooms i Microsoft Teams

Onsdag denne uken ble Breakout Rooms i Microsoft Teams endelig allment tilgjengelig, og organisatorer både i næringslivet, offentlig virksomhet og utdanning hiver seg nå over mulighetene som byr seg. Vi har laget en guide for deg som nå vil i gang med Breakout Rooms.

Hvis du bruker Teams i nettleser er ikke Breakout Rooms tilgjengelig riktig ennå. Som organisator av gruppemøter må du derfor bruke desktopappen på PC eller Mac, mens du som gruppedeltaker har tilgang både via desktoppapp og mobil. For å få tilgang må du også ha aktivert «ny møteopplevelse» i Teams sine Innstillinger, som du eventuelt kan oppdatere ved å klikke på profilen din i Teams.

Hvorfor Breakout Rooms?

Mange møter og workshops i Teams kan ha behov for ekstra grep for å engasjere deltakerne. Kanskje består også møtet av så mange deltakere at interaktivitet blir vanskelig, eller at flere synes det er vanskelig å ta ordet. Her kommer Breakout Rooms til hjelp, hvor du kan dele opp møtet eller workshopen i mindre sub-møter. I mini-møtene kan du legge opp til brainstorming, diskusjoner og gruppearbeid som gruppedeltakerne kan ta med seg tilbake til hovedmøtet.

Hvordan starte Breakout Rooms

Når du har startet et Teams-møte finner du symbolet for grupperom – et lite rektangel inne i et større rektangel - øverst i menyen sammen med de andre viktige navigasjonsverktøyene. Klikk på symbolet og du får tilgang til oppsettet for dine grupperom.

Her kan du velge antall grupperom du vil ha; det er mulig med inntil 50 Breakout Rooms i dag. Du kan velge om du vil legge deltakerne inn de ulike grupperommene manuelt eller automatisk. Du kan underveis i et møte eller workshop legge til nye rom, fjerne rom, endre navn på rommene, flytte deltakere fra et rom til et annet eller gjøre organiseringen av rommene helt på nytt.


Organisatorens rolle

I dag er det kun en organisator av et Teams-møte som kan opprette grupperom. Men det jobbes med å definere flere roller i et Teams-møte som kan få utvidede rettigheter i forhold til organisering og fasilitering av grupperom. Organisatoren kan også underveis gå inn og ut av de ulike grupperommene for å oppdatere gruppedeltakerne, for å sjekke om workshopen går bra eller står fast av en eller annen grunn. Organisatoren kan underveis også sende annonseringer til grupperommene som havner i gruppechaten, eksempelvis med ny informasjon om gruppeoppgavene eller med varsling om hvor lang tid det er igjen før man skal møtes sammen i hovedmøtet. Pass på at du gir gruppene tid til å avslutte sitt gruppearbeid på en ordentlig måte, før du henter dem tilbake til hovedmøtet ved å lukke gruppemøtene.