Oslo Business Memo har en spalte “Firmanavnet” – hvor bedrifter forteller historien bak valget av selskapsnavn. Her er historien bak "The New Company".
FIRMANAVNET – The New Company AS
Gründere: Morten Myrstad og Per Christian Eggen
Søkeord: Digital forretningsutvikling
– The New Company, hvordan i all verden kom dere på det navnet?
– Vi gjorde som alle andre og satte oss ned og brukte NewCo som arbeidsnavn på selskapet. Så spurte jeg min partner Per Christian Eggen om vi ikke like gjerne kunne bruke det som firmanavn, men å gi det en bestemt form.
– Lang diskusjon?
– Vi diskuterte ikke lenge, men vi gjorde noen tester mot folk i næringslivet for å høre hva de forbandt med navnet. Om det ga en riktig assosiasjon.
– Noen som frarådet dere å bruke navnet?
– Det var det vel egentlig ikke, i alle fall ikke når de først skjønte ideen bak. Det var oss selv som måtte tenke to ganger.
– Hva er rasjonalet bak navnet?
– Det ene er at vi er et nytt selskap, vi ønsker å være et fornyende selskap, et selskap i kontinuerlig utvikling. Det andre er at vi henvender oss til bedrifter som ønsker eller er i endring. Da hjelper vi disse å fornye sin virksomhet og utnytte de nye digitale mulighetene.
– «The New Company» gir 190 millioner treff på Google, hvilken effekt har det for bedriften?
– Vårt navn er også et generisk begrep, vi har ikke verdi av det generiske søket.
– Hvilke søkeord ønsker du helst å bli truffet på?
– Problemet er å markedsføre seg med ord som stemmer overens med hva beslutningstakere søker etter. «Digital forretningsutvikling» er jo noe vi håper norske bedriftsleder skjønner at de trenger og begynner å søke etter, og at vi etter hvert kommer opp der.
– Konklusjon?
– Et navn og en logo skal fungere som et anker for assosiasjonene. Hvis du har klart å lage noe som både er lett å huske og som folk klarer å knytte noe til, da gjør du det enklere for potensielle kunder, ansatte og leverandører å finne deg – for eksempel på nettet.
Comments