Nå kan du lage Klubb og bygge Community i Clubhouse


Nå kan du omsider lage din egen klubb i Clubhouse. I helgen ble muligheten til å registrere en klubb tilgjengelig direkte i Clubhouse-appen. Vi deler i denne bloggposten både informasjon om hvordan, og noen tanker om hvordan du kan bygge et langsiktig community basert på sosial audio i Clubhouse.


Hvis du tidligere har søkt Clubhouse om å få opprettet en klubb, så skulle du ifølge Clubhouse motta en mail med en bekreftelse. Men denne rutinen ser ikke ut til å fungere. Du kan derfor like gjerne glemme søknaden, og starte klubb-registreringen på nytt, direkte i Clubhouse-appen.


Hvem kan lage en klubb?


Clubhouse sier i sin lanseringspost at de i første omgang vil slippe inn de som har vært mest engasjert på Clubhouse, enten ved å arrangere rom eller ved å delta aktivt i diskusjoner. Samtidig er det mye som tyder på at ganske mange allerede har fått tilgang, også i Norge, så det er usikkert hvor strengt disse føringene vil bli overholdt fra Clubhouse sin side.


Oppdater appen i App Store


Du må uansett sørge for å ha den siste versjonen av appen, som er versjon 0.130. Selv om symbolet i App Store på mobilen din viser «åpne», som skulle tilsi at du har siste versjon, så klikk deg for sikkerhets skyld videre. Da kan det meget vel likevel være at du bør gjøre en nedlasting.




Start registrering av klubb i Clubhouse


Når du er tilbake i Clubhouse-appen, så bør du 1) klikke på profilen din – og så scrolle helt ned til der du finner klubbene du er medlem av eller følger. Til høyre for disse klubbene så finner du et +-tegn, hvor du kan starte registreringen din. Hvis du følger veldig mange klubber må du scrolle mot høyre for å få tilgang til +-tegnet.



Beskriv hva klubben din handler om


I registreringsskjemaet må du bl.a. gjøre følgende:

  • Registrere klubbens navn – dette bør du tenke ekstra gjennom, ettersom klubbnavnet ikke kan endres etterpå. Vær også oppmerksom på at du inntil videre kun kan opprette to klubber i måneden.

  • Beskriv hva klubben handler om. Vi mener det er viktig å være tydelig på formålet for klubben at du beskriver hva fremtidige medlemmer og følgere kan forvente seg av innhold og aktivitet. Vi anbefaler også du ikke har et for bredt tema, da det kan gjøre det vanskelig å bygge et community over tid. Men ikke vær altfor smal heller – du kan jo heller invitere til spesielle nisjerom – under klubb-paraplyen - senere, hvis du skulle ønske det.

  • Du kan også velge tre topics eller temaer, men du kan ikke velge flere enn tre. Valgmulighetene når det gjelder tema kan være noe begrenset foreløpig i Clubhouse så velg med omhu. Navnet på klubben, beskrivelsen samt topics, vil til sammen kunne gi interesserte en mulighet til å finne deg, og ta stilling til om klubben er interessant eller ikke.

  • Velg et profilbilde, som ikke bør være en logo for et selskap eller et brand. Både navn og bilde skal gjøre det naturlig for andre å kunne identifisere seg med klubben, og se seg selv som del av et community.


  • Du kan også beskrive policies for klubben. Hvis du har et budskap du mener alle nye medlemmer og følgere bør få med seg, så bør du legge denne informasjonen inn i beskrivelsen, enten i tillegg til eller i stedet for i policies, som nok ikke så mange brukere oppsøker.

  • Du må også velge hva slags regler dere har tenkt når det gjelder klubbmedlemskap, rettighetene til å opprette rom etc. Her har vi akkurat nå bare ett råd: Tenk nøye gjennom hvorvidt du skal tillate alle klubbmedlemmene til fritt å kunne opprette rom. Kanskje får du da det store mangfoldet som du er på jakt etter med din klubb? Men – du kan også risikere at det ender opp med å bli mange romevents, som ikke lenger henger sammen med hverandre eller med det overordnede formålet med klubben.


Inviter andre inn


Når klubben er opprettet kan du invitere inn de første brukerne, som bør være den eller de som du har tenkt å gjøre til admin i klubben. Sammen kan dere om nødvendig fortsette å redigere beskrivelse, tema, profilbilde etc. Men som nevnt – klubbens navn kan dere ikke endre. Men samtidig er dere kanskje nå klar til å invitere andre inn som medlemmer. Vi anbefaler at du er litt selektiv i dine invitasjoner. Selv om du er interessert i et bestemt tema, er det ikke sikkert at ditt nettverk, enten det er bygget opp via Facebook, Linkedin, Instagram, Twitter eller Clubhouse, er like interessert. Tenk relevans og nytteverdi!


Medlemmer og følgere


Andre vil også kunne finne klubben deres via søk inne i Clubhouse-appen. Da kan de følge klubben som «følgere». Du kan også gjøre de om til klubbmedlemmer. Det vil i tilfelle bety at de også vil kunne bli med i et fremtidig rom som du eventuelt ønsker å holde eksklusivt for medlemmer. Forøvrig er det ikke åpenbart hvilken nytteverdi det er i å skille mellom medlemmer og følgere, men her kommer trolig Clubhouse etter hvert med mer informasjon. En modell kan f.eks. være at medlemskap knyttes til en eller annen form for betalingstjeneste, for eks. abonnement, deltakeravgift, tipsing etc. En modell forøvrig konkurrenten Twitter Spaces og andre sosial audio-apper allerede har under testing.


Våre tanker – klubbens rolle


Vi tenker at en klubb er et fellesskap, et community, for mennesker med noenlunde sammenfallende interesser. Vi mener derfor det bør stilles krav til tydelig formål, styringsregler (governance) og aktiv forvaltning (community management). Egentlig på samme måte som om du driver en kundeklubb i Salesforce, interessegruppe i Facebook eller communities på jobben ved hjelp av verktøy som Workplace from Facebook eller Yammer.


Våre tanker – community manager


Som community manager kan din rolle både sammenlignes med en gartner som dyrker frem mange ulike, men levende planter, i en hage. Alle deltakerne i en klubb må altså få rom til å vokse. Som ansvarlig for klubbens innholdskonsept, kan du sammenlignes med en kurator, som setter sammen kunstverk fra ulike kunstnere og tidsperioder inn i en aktuell utstilling. Da gjelder det å finne ut hva de øvrige klubbmedlemmene har lyst til å høre om, hva de gjerne vil dele og når og på hvilken måte de har lyst til å bruke stemmen sin.


Våre tanker – rommene i en klubb


Hva er så forholdet mellom en klubb og rommene, eller de konkrete samtalene og diskusjonene? For det første så betyr muligheten til å starte klubber at det nå er mulig å plassere rommene innenfor en kontekst, og presentere en form for kontinuitet. Vi er foreløpig fleksible på om det betyr at man bør booke sine rom på faste ukedager og tidspunkt, eller om rommene bør inviteres til via klubben basert på en nyhet eller annen form for aktualitet, eksempelvis et TV-program, et sportsevent e.l. Vi tror det fremover blir plass både for strukturerte og spontane rom.


Våre tanker – hvem skal kunne snakke?


Den store styrken ved sosial audio er at rollen som «talsperson» er blitt kraftig demokratisert. Moderert riktig, så er det liten forskjell og lave terskler mellom å være tilhører / lytter, en som vil spørre / kommentere, en som deltar aktivt i et panel og den som inviteres på forhånd til å «få rommet i gang».


Våre tanker – hva med å snakke sammen?


Denne store lytteinteressen og delingsviljen bør nye klubbeiere ta innover seg. Også ved å invitere til samarbeid på tvers av Clubhouse med andre klubbeiere, eller med aktører som har bygget gode communities på andre sosiale plattformer. Vi som nå har laget en klubb i Clubhouse hvor fokus er digital arbeidsplass, hvorfor skulle ikke vi både kunne invitere til, og delta sammen med, klubber som har et mer dedikert fokus på HR, ledelse, remote jobbing, hjemmekontor, innovasjon etc?


Våre tanker – det store potensialet


Med muligheten til å opprette klubber, har Clubhouse gitt oss enda et nyttig verktøy i verktøykassen. Det gjør det mulig både å videreutvikle engasjementet som mange viser på Clubhouse. Men klubber vil også bidra til å kunne skape mer struktur.


Hva bør så den neste prioriteten være for Clubhouse - utenom snarlig tilgang for Android-brukere selvsagt! Jo: Bedre discovery, dvs. gjøre det lettere for brukerne å finne frem til klubber og rom som kan oppleves som interessant, nyttig, relevant og engasjerende.


Relevante events, bloggposter og videoer om sosial audio


Clubhouse- og sosial audio-debatten fortsetter - på nytt Facebook Event

Clubhouse- og sosial audio-debatten fortsetter - på Clubhouse tirsdag 9.3. kl. 12

(Flere lenker under videoen)


Clubhouse og sosial audio er kommet for å bli - bloggpost

Bedre brukeropplevelser på Clubhouse med disse appene - bloggpost

Vi diskuterer Clubhouse på Digital Arbeidsplass Live - video-opptak fra 12.2.2021




© 2021 av The New Company. Personvernerklæring.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn - Grey Circle
  • Clubhouse