Intranettet gjør comeback - 5 alternative intranettstrategier


Intranettet som plattform for internkommunikasjon, kulturbygging og produktivitet er for alvor i ferd med å gjøre comeback, og det investeres milliarder av kroner i nye løsninger. Vi har sett nærmere på 5 alternative intranettstrategier som kan være aktuelle for deg.


Er ikke intranettene døde, gammeldags, lite besøkt og vanskelig å bruke på mobil? Jo, hvis vi snakker om tradisjonelle intranett. Men moderne intranett har løst de fleste av utfordringene som forbindes med tradisjonelle intranett, og utnytter i tillegg mange av fordelene som skytjenester og mobil teknologi kan tilby. De ledende plattformene har også solid støtte for sosiale funksjonalitet eller integrasjoner, som har gjort interne sosiale medier så populære.


Milliarder til utvikling

Vi overvåker dette markedet løpende, og har identifisert nærmere 130 SaaS-plattformer («Software-As-A-Service) som har intranettfunksjonalitet som kjerne. De 10 største av disse har tilsammen hentet inn 2,1 milliarder kroner i ny kapital de siste 18 månedene, og investerer både i ny funksjonalitet, markedsføring og opplæring. Parallelt fortsetter Microsoft å investere tungt i SharePoint som publiseringsplattform, og i stadig dypere integrasjoner mellom SharePoint og Microsoft Teams.

Trenger du et nytt intranett?

Det første du må finne ut, er selvsagt om du trenger et nytt intranett eller ikke. Kanskje fungerer det gamle intranettet tålelig bra, til og med som en viktig plattform for krise- og internkommunikasjon under COVID-19. Men samtidig innser du at plattformen ikke er spesielt moderne, og at det år for år bygger seg opp en teknisk eller digital gjeld som hindrer selskapets utvikling.

Brukeropplevelse for ansatte

I dagens digitale arbeidsplass får ansatte ofte ikke de den brukeropplevelsen de er vant med fra sine private liv, og går fra verktøy til verktøy, fra silo til silo, for å få utført sine arbeidsoppgaver i løpet av en arbeidsdag. Dette kan både gå utover den interne produktiviteten, men også til syvende og sist for kundeopplevelsen, som er så viktig for de fleste virksomheter. Et utdatert intranett er ofte det største hinderet både for en god ansattopplevelse, kulturbygging og økt produktivitet.

Et nav i den digitale arbeidsplassen

Men kan jeg ikke i stedet la intranettet dø en sakte død, eller bare la det bli et landingssted for statisk informasjon? Dette avhenger selvsagt både av hva din virksomhet driver med, hvordan dere er organisert, og hva som er din strategi for den digitale arbeidsplassen. For mange virksomheter kan det være et godt alternativ i stedet å velge et sosialt nettverk eller en kommunikasjonsapp. Men hvis du ønsker et digitale nav for dine ansatte; et sted hvor ansatte kan starte sin arbeidshverdag; hvor ansatte er trygge på at de både kan motta og søke viktig informasjon fra ledelse, avdelinger og kunnskapsmiljøer; hvor de raskt og sømløst kan gå til andre applikasjoner på jobben, men også lett få tilgang til innhold og data som ligger gjemt inne i lite brukervennlige forretningssystemer; hvor de selv kan velge om de oppsøker løsningen både via nettleser, nettbrett og mobil; - ja så er det vanskelig å komme utenom et moderne intranett.

Valg av intranettstrategi

Hvis du i det minste har konkludert med at du må sjekke mulighetene nærmere, så finnes det grovt sett fem ulike intranettstrategier:

  • SharePoint «på bakken»: Hvis du har SharePoint 2010, 2013 eller 2016, og ønsker å videreføre en «on premise»-strategi, så er det en oppgradering til 2016 eller SharePoint Server 2019 som gjelder. Både 2016 og 2019 utnytter i stor grad samme kodebase som SharePoint Online, og kan også inngå i en «hybrid» strategi, hvor virksomheten kombinerer on premise- og online-løsninger, ofte av sikkerhetsmessige grunner.

  • SharePoint Online: I Office 365-abonnementet inngår SharePoint Online, hvor du får tilgang både såkalte Communication Sites og Hub Sites. Communication Sites har støtte for en lang rekke webparts, og integrerer både med Microsoft sitt sosiale nettverk Yammer og videoplattformen Streams. Innhold fra en communication site, eksempelvis nyheter, kan også distribueres via en Team Site eller Microsoft Teams.

  • Andre teknologier: Hvis du gjerne vil bygge et skreddersydd, eller «custom» intranett, finnes det også teknologier som Episerver, eZ Publish, Umbraco og Drupal. Flere av disse har også templates, som gjør det mulig å bygge opp et modulbasert intranett. Men det er også fullt mulig å bygge et intranett på moderne rammeverk som React eller Angular, javascript og en SQL-database.

  • SharePoint Intranets In-A-Box: Hvis du gjerne vil ha SharePoint Online i bunnen, men trenger mer funksjonalitet, ikke ønsker å vente på at Microsoft skal tilby funksjonaliteten, og heller ikke ønsker å bruke utviklertimer, så er SharePoint Intranets In-A-Box alternativet. Det britiske analyseselskapet Clearbox utgir hvert kvartal en analyse av disse plattformene, som nå teller 53 tilbydere.

  • Uavhengige intranett: Mens «SharePoint Intranets In-A-Box baserer seg på SharePoint Online «i kjelleren», så velger uavhengige intranett å se helt bort fra SharePoint som Content Management System (CMS). De utvikler gjerne sitt eget CMS, ofte basert på open source-teknologier, og hoster sitt CMS i skyplattformer som Azure Cloud (Microsoft), Google Cloud eller Amazon Web Services. Dette gjør også at disse tilbyderne kan få tilgang til moderne funksjonalitet i skyen, eksempelvis innenfor søk, AI etc.

Her kan du kan lese mer om uavhengige intranett til leie.

Her kan du lese 12 grunner til å leie - ikke bygge - ditt neste intranett. Vi har også arrangert et webinar 12. mai sammen med en av de uavhengige tilbyderne, LumApps.

Hvis du trenger råd i forbindelse med utvikling av intranettstrategi og valg av plattform, kan du ta kontakt med oss her.

© 2020 av The New Company. Personvernerklæring.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn - Grey Circle