Digitale og sosiale trender på arbeidsplassen


Markedet for ”Enterprise Social”-løsninger tetner til, etter at også Facebook og nye Linkedin-løsninger er på vei inn i bedriftene. I 2018 er det ventet at over 500 millioner arbeidstakere vil være brukere av et sosialt intranett.


Vi har samlet noen ferske trendnyheter fra Collaboration-området, bl.a. fra Facebook, Linkedin, Microsoft og Google.


Microsoft og Salesforce leder an?


CMS Wire har sett på de siste analyserapportene fra både Forrester Research, Gartner Research og G2 Crowd, og har kommet til at for øyeblikket så er Microsoft og Salesforce de ledende tilbyderne av "Enterprise Social Software".

De tre rapportene, samt en tilsvarende analyse fra IDG, finner du lenker til nedenfor:

The Forrester Wave – Enterprise Social Platforms

Gartner Group – Magic Quadrant for Social Software in the Workplace

G2 Crowd – Compate Best Social Collaboration Software

IDG – Magic Quadrsant for Social Software in the Workplace


Facebook lanserer Facebook@work


Ryktene om en Facebook@work har gått en stund, og denne uken ble løsningen lansert. Facebook@work vil være en sosial applikasjon for bedrifter, i prinsippiet fristilt fra din vanlige Facebook-profil. Løsningen vil ellers inneholde kjente funksjoner som nyhetsfeed, lenkedeling, opplasting av dokumenter etc.


Se omtaler bl.a. i Din Side, Techcrunch, Wall Street Journal og Guardian. Vi har også blogget om Facebook@work allerede i november, da ryktene om løsningen tok ny fart.


Bedrifter som er interessert i å være med som en pilot, trolig bedrifter med mer enn 100 ansatte, kan registrere seg her. Facebook har også laget en spørsmål- og svar-side om Facebook@work. De mobile appene finner du på iTunes og Google Play.


Linkedin med nye jobbrelaterte løsninger


Heller ikke Linkedin ønsker å sitte stille og se på at ”Enterprise Social”-toget går, uten at de forsøker å henge på med et eller annet selskapsrettet tilbud.


Re/code rapporterer at selskapet kommer til å rulle ut flere jobb-relaterte funksjoner i den nærmeste tiden. En av disse er å stimulere kolleger til å laste opp kontaktinformasjon til hverandre i en database. En annen er at man kan sende InMail (Linkedins private meldingstjeneste) til kolleger, selv om de ikke er ”connected” på Linkedin.


Mer personalisering fra Microsoft


Microsoft har nå lansert en Pinterest-aktig versjon av Delve, som gjør det mulig for medarbeidere i en bedrift å abonnere på andres personaliserte nyhetsstrøm. Delve hadde opprinnelig kodenavnet Oslo, bl.a. fordi løsningen delvis er utviklet i Oslo, hvor Microsoft har et stort utviklingsmiljø basert på oppkjøpte Fast.


Delve er en personalisert nyhetsstrøm som viser brukeren innhold fra kolleger som brukeren har en hyppig interaksjon med, enten det er artikler, dokumenter, presentasjoner, video eller annet type innhold. Delve bruker algoritmer basert på søk, sosiale signaler og relasjonene mellom kolleger, et slags usynlig nettverk som Microsoft kaller Office Graph.


Delve ble lansert høsten 2014 og er under utrulling i bedrifter som har en Office 365-løsning.


Google satser på utdanningssektoren


Jobber du med utdanning, kan kanskje Google sin Classroom-løsning være interessante. Denne uken lanserte Google mobile Classroom-apper både for iOS og Android. Web-løsningen ble lansert for et halvt år siden, og allerede er mer enn 30 millioner brukere registrert.


Google har også andre angrepsvåpen i utdanningsmarkedet, både Google Apps, Google Drive og ikke minst Chromebooks, som utfordrer både iPad og tradisjonelle PC-er.


Googles utdanningskonsepter er en del av Google for Work, en satsing mot bedriftsmarkedet som nå begynner å ta fart. Hvordan dette startet, for ca. 10 år siden, har Business Insider en interessant artikkel om denne uken.


© 2020 av The New Company. Personvernerklæring.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn - Grey Circle