Våre

 Rapporter 

  • Morten Myrstad

Digitale og sosiale trender på arbeidsplassen


Markedet for ”Enterprise Social”-løsninger tetner til, etter at også Facebook og nye Linkedin-løsninger er på vei inn i bedriftene. I 2018 er det ventet at over 500 millioner arbeidstakere vil være brukere av et sosialt intranett.


Vi har samlet noen ferske trendnyheter fra Collaboration-området, bl.a. fra Facebook, Linkedin, Microsoft og Google.


Microsoft og Salesforce leder an?


CMS Wire har sett på de siste analyserapportene fra både Forrester Research, Gartner Research og G2 Crowd, og har kommet til at for øyeblikket så er Microsoft og Salesforce de ledende tilbyderne av "Enterprise Social Software".

De tre rapportene, samt en tilsvarende analyse fra IDG, finner du lenker til nedenfor:

The Forrester Wave – Enterprise Social Platforms

Gartner Group – Magic Quadrant for Social Software in the Workplace

G2 Crowd – Compate Best Social Collaboration Software

IDG – Magic Quadrsant for Social Software in the Workplace


Facebook lanserer Facebook@work


Ryktene om en Facebook@work har gått en stund, og denne uken ble løsningen lansert. Facebook@work vil være en sosial applikasjon for bedrifter, i prinsippiet fristilt fra din vanlige Facebook-profil. Løsningen vil ellers inneholde kjente funksjoner som nyhetsfeed, lenkedeling, opplasting av dokumenter etc.


Se omtaler bl.a. i Din Side, Techcrunch, Wall Street Journal og Guardian. Vi har også blogget om Facebook@work allerede i november, da ryktene om løsningen tok ny fart.


Bedrifter som er interessert i å være med som en pilot, trolig bedrifter med mer enn 100 ansatte, kan registrere seg her. Facebook har også laget en spørsmål- og svar-side om Facebook@work. De mobile appene finner du på iTunes og Google Play.


Linkedin med nye jobbrelaterte løsninger


Heller ikke Linkedin ønsker å sitte stille og se på at ”Enterprise Social”-toget går, uten at de forsøker å henge på med et eller annet selskapsrettet tilbud.


Re/code rapporterer at selskapet kommer til å rulle ut flere jobb-relaterte funksjoner i den nærmeste tiden. En av disse er å stimulere kolleger til å laste opp kontaktinformasjon til hverandre i en database. En annen er at man kan sende InMail (Linkedins private meldingstjeneste) til kolleger, selv om de ikke er ”connected” på Linkedin.