Våre

 Rapporter 

  • Morten Myrstad

Clubhouse og sosial audio er kommet for å bli


Er Clubhouse kommet for å bli. Clubhouse drop-in audio. Social audio. Blogpost fra The New Company

Er Clubhouse en hype som vil gå over? Fremtidens sosiale nettverk? Eller vil Clubhouse bli kjøpt eller kopiert av Twitter, Facebook og andre? Vi tror at Clubhouse er kommet for å bli, men at vi også kommer til å få se social audio som en viktig funksjonalitet i andre plattformer.


Etter at Clubhouse ble forsiktig lansert i april 2020, har utviklingen virkelig tatt av i 2021. I midten av februar ble det meldt at Clubhouse har passert 8 millioner brukere, og fortsatt er Clubhouse kun tilgjengelig på iOS-telefoner og krever en invitasjon. Når plattformen blir åpen, og også Android-brukere kan ta Clubhouse i bruk (trolig i mars), vil utviklingen skyte ytterligere fart.


Hvorfor den økte interessen for lyd?

Hva kommer det så av at lyd plutselig er blitt så attraktivt? Rent teknisk skyldes det at teknologien er kommet dit at det nå er mulig for sendere og mottakere i en samtale å oppleve lyd samtidig i masseformat. Større grupper kan dermed delta i en samtale i sanntid og uten noen ubehagelig tidsforskyvelse mellom de som snakker og de som lytter. Dette gjør samtidig samtalen mer naturlig og intuitiv.


Nok med tekst, bilder og video?

Helt fra vi tok i bruk sosiale medier, så har tekst vært det dominerende dialogformatet, både via blogging, posting, tweeting, comments, messaging etc. Med Pinterest (lansert 2009), Instagram (lansert 2010) og SnapChat (lansert 2011) har den visuelle fortellerformen for mange vist seg langt mer engasjerende enn tekst. Parallelt har video utviklet seg, fra YouTube ble lansert i 2005, men kanskje først i de siste årene har video og bevegelige bilder blitt virkelig sosial, både ved at Facebook, Instagram, Linkedin og Twitter har lansert stories og ved at TikTok (lansert i 2016) har gjort video og lekent på en ny måte. Så hva skal vi egentlig med et format som er rendyrket for audio?

Gir audio en annerledes opplevelse?

Både på og utenfor Clubhouse diskuteres det nå hva som er særegent med sosial audio. De fleste som har besøkt Clubhouse selv, opplever at dialogen er annerledes: Den er allsidig, allestedsværende, til stede i øyeblikket, kontekstuell og effektiv. I tillegg har det blitt skapt en særegen samtalekultur, med diskusjonsrom som representerer et stort mangfold, moderatorer som bidrar til økt synlighet og lav terskel for å delta, deltakere som har både evne og vilje til å vente til man kan ta ordet og som samtidig viser stor respekt for andres synspunkter etc. Men ja, selvsagt finnes det også her diskusjoner uten mål og mening, utover å promotere den som snakker. Men i sum mener jeg klart og tydelig: Social audio skiller seg så langt vesentlig fra andre dialogformater.


Konkurrentene er allerede godt i gang

Selv om Clubhouse har fått et forsprang, så vet vi at Twitter med Twitter Spaces er i beta og rett rundt hjørnet med en større lansering. Det ryktes at Facebook jobber med en Clubhouse-kopi, mens Mark Cuban er co-founder på en plattform som kombinerer podcast og social audio kalt Fireside. Den anerkjente analytikeren Jeremiah Owyang har i denne bloggposten analysert fremtiden for sosial audio. Inspirert bl.a. av Owyang har vi både invitert til en debatt på Clubhouse om «Clubhouse in the Workplace» og laget en Twitter-liste med social audio-apper, en liste som nå inneholder mer enn 50 apper. Det interessante med disse appene er at de representerer et stort mangfold i hvordan de tar i bruk audio, fra sosiale nettverk til læringsplattformer til smart samhandling for remote bedrifter.

Er sosial audio et produkt eller en feature?

Et spørsmål som mange stiller er også: Er Clubhouse og social audio et produkt eller en feature? Vi tror begge deler. Som featur