Våre

 Rapporter 

  • Shila

Administrer varslinger i Teams og få mer kontroll



En av de største fallgruvene når man går i gang med en ny applikasjon, er å la varsler stå uendret. Vi anbefaler alle som går i gang med Microsoft Teams å tilpasse varselinnstillingene til sine egne behov. Dette vil hindre unødige forstyrrelser og du vil oppleve en mer produktiv hverdag.


I en analyse om Teams-bruk utført av Swoop Analytics var ett funn at ledere og ansatte ble overveldet av varsler. Uten tilstrekkelig opplæring føler de at de mister kontrollen over arbeidet sitt.


Meny for varslinger

For å komme til menyen som lar deg administrere dine varsler klikker du på profilbildet ditt øverst i høyre hjørne av Microsoft Teams, og velger «innstillinger» og deretter «varsler». Derfra kan du tilpasse hvilke varsler du mottar og hvor disse varslene skal vises.

Varslene er delt inn i 6 hovedkategorier, som for eksempel omtaler, meldinger, møter etc. Hver kategori inneholder igjen aktiviteter og en rullegardinmeny. Varsel for de ulike aktivitetene kan finjusteres med alternativene du får opp i rullegardinmenyen. Obs! Her kan du få ulike alternativer ut i fra hvilken aktivitet du klikker på. Banner tilsvarer skrivebordsvarsler. For å unngå for mange forstyrrelser i ditt daglige arbeid, vil vi anbefale å redusere aktiviteter du får bannervarsler på. Dersom du ikke ønsker varsler, verken i e-post eller som banner, kan du velge «vis bare i feed» eller «av» når disse alternativene er tilgjengelige. Når du velger «Vis bare i feed» vil varslene dukke opp i aktivitetsfeeden i raden til venstre i Teams.


#1 Omtaler

Omtale er når du nevner en kollega ved å bruke @Navn. I Microsoft Teams kan man også omtale et team, eller en kanal. I varseladministreringen kan du velge om du vil bli varslet om du blir omtalt på den ene eller andre måten.Ved omtaler vil du se at meldingene er markert med et rødt ikon. Det røde ikonet finner du både i meldingen du er omtalt i, og i raden til venstre over «Team». Du vil også de en rød sirkel med ett nummer ved siden av kanalen du er omtalt i.


#2 Meldinger

Microsoft Teams er laget for dialog og samhandling og har derfor flere muligheter for varslinger i en dialog. Du kan velge at du vil ikke vil få varsler på meldinger i det hele tatt, eller kun på samtaler du har startet selv eller skrevet i. Som alle andr