Chat og samhandlingsløsninger har blitt kritiske verktøy for å samhandle effektivt i organisasjoner. Microsoft Teams er en av de mest populære plattformene og kan i dag tilby et enormt tilbud av integrasjoner, et tilbud som vokser kontinuerlig.
Ved å ta i bruk integrasjonene presentert i denne bloggposten, vil du kunne oppleve en smartere arbeidsflyt i ditt team. Felles for appene er at de støtter deg «in the flow of work». Det betyr at mens du er i en dialog med en eller flere kolleger, vil du kunne utføre handlinger uten å bevege deg ut av dialogen. Dette gjør Microsoft Teams til en smart hub for teamarbeid som forenkler og effektiviserer dialoger.
1.Polly
Med Polly kan du lage polls og spørreundersøkelser underveis i og mellom møter. Skap engasjement i kanalen din ved å jevnlig stille kollegene dine spørsmål. Polly har et smart brukergrensesnitt som gjør det enkelt for deg å opprette en poll i en kanal eller chat:
Skriv @polly i chatten, etterfulgt av spørsmålene og alternativene og send. Resultatene er «real-time», så du kan følge med når svarene kommer inn.
2. Karma
Anerkjennelse gir engasjement og arbeidsglede. Dette har utviklerne av Karma både tenkt på og satt i system. Karma er en app som bidrar til økt anerkjennelse i bedriften ved at det oppfordres til å gi kudos til kolleger sømløst i en chat. Karma Chatbot samler inn og prosesserer dataene og gir rapporter som kan forbedre hverdagen.
Ved å skrive: @karma ++ @user så har du gitt en kollega karma poeng. Så enkelt er det!
Anerkjennelsen kan også kobles til bedriftens verdier og om man ønsker det,kan anerkjennelsen kobles til gaver som ansatte i bedriften kan vinne og «cashe inn» med sine karmapoeng.
3. Mailclark
Du og dine kolleger kan nå samarbeide på tvers i Teams – og på tvers av kanaler. Mailclark tilrettelegger for felles håndtering av ekstern kommunikasjon som Office 365, Gsuite, Facebook, Twitter osv. I praksis betyr dette at alle i et team kan motta og sende Email. Twitter og Facebook svar direkte fra en kanal. Mailclarker tilgjengelig både i Teams og Slack.
4. OneNote
Teams har en sømløs integrasjon med OneNote. Hvert team som opprettes kommer med en OneNote notatblokk som alle i teamet har tilgang til. OneNote er perfekt å bruke til møtereferater eller til å samle informasjon som man ellers ville delt som vedlegg i en mail.
Hele teamet vil ha tilgang til referatene og de vil også kunne legge til informasjon. OneNote tilbyr et rikt formateringsbibliotek, så elementer i referatet kan merkes som eksempelvis oppgaver.
5. Asana
Asana er et smart verktøy for planlegging av nye prosjekter. Asana-integrasjonen i Teams forenkler kommunikasjon rundt oppgaveplanlegging med en chatside som er side om side med prosjektet. Underveis i dialogen kan man legge til eller huke av tasks.
BONUS!
En spennende nykommer på markedet er svenske Svava. Vil du engasjere møtedeltakere i digitale møter så er Svava løsningen. Svava sørger for at deltagere i digitale møter er aktive bidragsytere ved at løsningen tilrettelegger for at man kan deler ideer, lage polls og gjøre møtet mer interaktivt. Det som skjer underveis i møtet blir dokumentert og tilgjengelig etter møtet via PDF. Dermed slipper møtedeltakerne å ta notater underveis og man slipper å skrive møtereferat. Tid spart!
Disse fem utvalgte applikasjonene bør du vurdere å ta i bruk i ditt Microsoft Teams-miljø. Dersom disse fem ikke er aktuelle, finnes mange andre gode applikasjoner i appbiblioteket til Teams. Den viktigste verdien man oppnår ved å integrere nyttige applikasjoner med Teams, er at det forenkler samspillet i teamet. Spesielt siden arbeid og kommunikasjon innad i hele teamet foregår i en og samme grensesnitt.
Comments